in Blogs

Waarom Kernwaarden?

15-03-2018

Het is tegenwoordig bijna in de mode om kernwaarden te hebben. Te zeggen waar jouw organisatie voor staat. Iets te roepen over integriteit, vertrouwen, innovatie, duurzaamheid, doorzettingsvermogen. Geef het beestje maar een naam. Maar waarom zou iemand hier tijd aan besteden? Wat is de toegevoegde waarde achter het hebben van een aantal waarden. Dit weet iedereen die binnen het bedrijf werkt toch allang? Vandaag gaan we hier wat dieper op in en proberen we te achterhalen wat het nut is van het benoemen van de waarden die van belang zijn voor een organisatie.

Als het goed is weet een organisatie en zijn klanten Wat die organisatie doet. De feitelijke producten, diensten en handelingen die een organisatie maken tot de organisatie die hij is. Hierin ligt de reden dat jouw klanten jouw klanten zijn.

Is dat inderdaad zo? Waarom kiezen die klanten dan voor jouw organisatie en niet voor een concurrent met dezelfde producten? En waarom kiezen potentiële medewerkers om bij jouw organisatie te komen werken? Of waarom kiezen huidige medewerkers om te blijven werken bij jouw organisatie?

Allemaal vragen die niet zijn te beantwoorden door alleen de feitelijke handelingen die de organisatie uitvoert. Kijk naar je eigen organisatie. Ongetwijfeld ook een samenkomst van meerdere leveranciers die ervoor zorgen dat jij je dagelijkse werk kan uitvoeren. Stel jezelf de vraag: Waarom heb ik voor deze leveranciers gekozen?

Grote kans dat het antwoord niet meer alleen gaat over wat deze leveranciers doen, maar ook de manier waarop en de manier hoe zij deze samenwerking vormgeven: Het Hoe en Waarom.

Dit zijn de dingen die niet alleen benoemen wat er feitelijk van elkaar verwacht mag worden in de klant-leverancier relatie. Het benoemt ook de ongeschreven regels die voor een organisatie net zo belangrijk of zelfs belangrijker kunnen zijn dan het product wat erbij hoort. In dat kader:

"Wat zijn de dingen (Waardes) die klanten van jouw organisatie kunnen verwachten, los van het feitelijke product dat geleverd wordt?"

Is dat altijd afspraken nakomen (Betrouwbaarheid), sneller kunnen leveren dan de rest (Snelheid) of juist het op basis van de vraag van relaties proactief mee kunnen denken (Betrokkenheid/Klantgerichtheid)? Dit zijn vragen die iemand kan stellen als er nog niet is nagedacht over welke waardes onlosmakelijk verbonden zijn met zijn merk.

Als uitsmijter hierover een filmpje van Simon Sinek. Waarschijnlijk bij het gros van de mensen bekend, maar zeker een aanrader om te bekijken als je dit nog niet gezien hebt, of gewoon als je het nog een keer wil zien.

Start with Why - How great leaders inspire Action