in Blogs

Waarom IKEA een voorbeeld is voor industriebedrijven van de toekomst

25-10-2018

Netwerken, leuk! Beetje koffiedrinken en bijpraten met kennissen, collega’s, samenwerkingspartners, noem het maar op. Hartstikke gezellig. Zolang het maar op basis van oprechte interesse is en het geen spelletje wordt. Maar tegenwoordig is de term netwerken de associaties als ’leuk’ en ‘gezellig’ wel ontstegen. Netwerken ligt aan de basis van toekomstig succes. Vooral in de maakindustrie.

Nu innovatie aan het evalueren is van iets bijzonders tot iets wat essentieel is om überhaupt bestaansrecht te hebben, wordt profiteren van elkaars expertise ineens ontzettend belangrijk. Zonder elkaar de hand te reiken gaat het niet meer lukken om echt vooraan te blijven lopen. Zeker in de maakindustrie waar complexiteit in processen en hierbij slimme oplossingen bedenken niet omzeild kan worden. Een voorbeeld wat bij ons in het oog sprong was IKEA.

Een aantal dagen geleden kwam er een filmpje uit over een samenwerking tussen IKEA en Sonos. In 2015 is IKEA in samenwerking al begonnen met het leveren – en integreren van wireless charging units in nachtkastjes, bureaulampen en als stand alone mobiele oplaadstations. In 2016 kwam hier slimme verlichting bij. In 2019 zal hier, in samenwerking met Sonos dus, een derde slim device aan toegevoegd gaan worden. Ook werken zij samen met NASA, Streetwear merk Off-White, parfumhuis Byredo, Teenage Engineering en ga zo nog maar even door.1

Nu zou men kunnen denken:

“IKEA? Die zijn zo groot. Waarom hebben zij die samenwerking nodig? Wat levert het op?” Het antwoord is te vinden op de website:

“De IKEA Groep werkt samen met bedrijven, vakbonden, ngo’s en organisaties om de invloed van onze inzet op sociaal en maatschappelijk terrein te ontwikkelen en te versterken. Door samen te werken kunnen we van elkaar leren, ervaringen delen en meer bereiken dan alleen.“ 2

Wat men ziet is dat IKEA niet groot is ondanks hun samenwerkingen. De samenwerkingen van IKEA zijn een essentiële reden dat ze groot zijn en nog veel groter zullen blijven groeien de komende tijd. Ze snappen wat nodig is om nu en in de toekomst een voorloper te blijven. Niet de kaarten voor zichzelf houden maar juist door kruisbestuiving een synergie creëren die ervoor zorgt dat de totale waarde verhoogd wordt.

Dit was een voorbeeld om het idee van deze blogs helder te maken. Die samenwerking, die streven wij niet alleen zelf als organisatie na. Wij geloven erin dat de industriebedrijven die hier in geloven en hier ook naar gaan handelen, de bedrijven zijn die gaan excelleren in de toekomst. In ons volgende blog zullen we verder in detail gaan over hoe dit vorm kan krijgen en wat het kan opleveren.