in Blogs

Waar samenwerking toe kan leiden

22-11-2018

Afgelopen blog hebben we gekeken hoe samenwerking tussen verschillende ondernemingen kan leiden tot een verbeterde waarde van eigen diensten en/of producten bij bedrijven. We hebben zelfs het statement gemaakt dat bedrijven die hier niet op gaan focussen, sterk in het nadeel zullen zijn ten opzichte van hun concurrentie.

In dat kader zijn wij een tijd geleden door een samenwerkingspartner van ons gevraagd of wij mee wilden doen aan een businessgame. Een businessgame waarin dat idee van ‘Samenwerking leidt tot meer Waarde’, centraal staat. Graag nemen we onze lezers mee in het proces wat wij tijdens die game hebben ervaren.

Begin
Het spel is op het eerste gezicht vergelijkbaar met een klassiek bordspel. Verschillende velden waar je op kunt landen. Kaartjes die je kunnen helpen maar waarmee je anderen ook kunt tegenwerken. Het spel was in vergelijking met andere bordspellen meer toegespitst op ondernemerschap, maar in een eerste indruk leek het toch veel op de traditionele bordspellen. De eigen kaartjes van deelnemers werden, zoals bij de Monopoly’s, Risk’s en Cluedo’s van deze wereld, dicht bij de borst gehouden. Kaarten werden ingezet voor eigen gewin en, uiteraard, andermans leed. Het beste vermaak blijft toch leedvermaak nietwaar…

Eerste onderbreking
Het spel werd na ongeveer een half uurtje stilgelegd door de aanwezige spelleiding. Hoe het ging werd er gevraagd. Al vrij snel werd ons, als spelers, duidelijk dat we op de (klassieke) manier hoe we bezig waren met het spel, niet veel verder zouden komen dan halverwege het bord. Terwijl het doel was om aan het einde van het bord ‘De heilige graal’ te bemachtigen. Daar ging het spel om. En op deze manier ging niemand de heilige graal halen. ‘Waarom houden jullie de kaartjes eigenlijk vast en leggen jullie ze niet open op tafel?’ werd gevraagd. Vertwijfelde blikken. Ja, waarom eigenlijk niet? We besloten alle kaartjes open op tafel te leggen, met als idee dat we in een soort van ruilhandel konden kijken welke kaartjes iedereen had en of de ene persoon wellicht meer baat had bij een kaartje van een ander en dit dan geruild kon worden.

Tweede onderbreking
Weer een half uur voorbij en een paar spelers kwamen aardig dicht in de buurt van de befaamde Heilige Graal. Maar het laatste stukje was ook het lastigste. De vraag werd gesteld: Wie gaan we naar het eindpunt brengen? We kunnen het waarschijnlijk niet allemaal redden, maar we kunnen wel samen besluiten wie we naar de eindstreep willen brengen.

Laatste half uur
Het doel van het spel was ineens veranderd. Het ging niet meer om eigen gewin, het werd ineens opgetild naar een collectief doel. En wat bleek uiteindelijk: Door die gedachte van samenwerking en het inzetten van elkaars resources (in dit geval kaartjes) richting collectief succes, is er veel meer bereikt dan wat wij onszelf ten doel hadden gesteld.

De kaartjes van persoon A bleken voor persoon B veel meer op te leveren, waar persoon C weer een financiële meevaller voor persoon A kon regelen. Door het extra geld voor persoon B kon een lening van persoon A betaald worden. Wat was er nou feitelijk gebeurd?

“Omdat het doel werd getild van een egoïstische elleboog-mindset, naar een mindset van wederzijdse versterking, ging er een wereld van kansen open.“

Volgende week gaan we nog iets dieper in op de conclusies van de afgelopen blogs over samenwerking. Een impressie van het spel wat wij gespeeld hebben is te vinden via dit filmpje . Mocht er bij mensen, naar aanleiding van deze blog, interesse zijn deze game binnen de eigen organisatie ook te mogen spelen, dan kunt u contact opnemen met Frank Brilman van Freshbiz Nederland via 06-45338989 of via frank@freshmen42.nl