in Blogs

Waar ingewikkelde software toe kan leiden

24-05-2018

In ons vorige blog hebben we duidelijk gemaakt waarom wij een bewuste keuze hebben gemaakt voor het ontwikkelen van simpele, gebruiksvriendelijke systemen en applicaties. Dit is een keuze die we vanaf het begin hebben gemaakt, waar we toen nog over twijfelden. Gaandeweg de ontwikkeling van de organisatie werden wij gesterkt in onze keuze door de verhalen die wij te horen kregen van klanten over hun problemen met hun huidige software. Op basis van die verhalen geven wij u graag een paar concrete voorbeelden over waar ingewikkelde of verouderde software toe kan leiden.

De keuze is reuze
Vaak zijn de plannen, zeker bij een eerste grote implementatie van bijvoorbeeld ERP-software, idealistisch, groots en heel breed. Alle afdelingen hebben een inbreng, er wordt een grote lijst van eisen gemaakt en er komt een partij langs die beloofd alles te leveren zoals gevraagd en dit gebeurt ook. Wat blijkt na implementatie. Het overzicht is kwijt. Alles zit in 1 gigantisch systeem waar iedereen, op zijn eigen manier, gebruik van maakt. Er wordt verwacht dat alles er wel in past en dat het allemaal vanzelf gaat, maar achteraf blijkt het veel te complex en omvangrijk is geworden. Een mooie quote uit een interview met een bedrijf die dit hebben meegemaakt:

“Als je het achteraf bekijkt hadden we een auto, een fiets, een trein en een vliegtuig nodig. Door ons enthousiasme hebben we al die vervoersmiddelen in 1 proberen te proppen en dit heeft het uiteindelijk tot een ontzettend log en onnodig complex systeem gemaakt.”

Geen match tussen systeem en organisatie
In het voortraject gaat alles perfect. Alle wensen en eisen worden door de verkoper opgeschreven en alles kan geregeld worden. Bij implementatie blijkt echter dat de ‘simpele processen van ons bedrijf’ toch anders werken dan de processen zoals opgenomen in het systeem. Het leidt tot een bittere nasmaak wanneer blijkt dat dit niet makkelijk te veranderen is, tenzij er flink betaald wordt uiteraard.

Alleen wanneer het echt moet
Het opgeleverde systeem kan alles, maar dan ook echt alles. 90% van de functionaliteit van het systeem is niet relevant voor jouw organisatie. Het leidt tot slechts minimaal gebruik, alleen de onderdeeltjes die echt nodig zijn. De rest durft men niet eens aan te raken omdat ze geen idee hebben wat het is en waar het voor dient. Het leidt tot beperkt gebruik van het systeem of in het ergste geval wordt het in de hoek gegooid en stappen werknemers gewoon weer terug op de oude vertrouwde manier.