in Blogs

Innovatie in de maakindustrie: Nieuwe Verdienmodellen

27-09-2018

In de vorige blogs hebben we gekeken hoe het oude (Processen en Producten) op een nieuwe manier aangevlogen kan worden, in het kader van de recente en toekomstige behoeftes van klanten en bedrijven. Daar gaan we vandaag op verder.

Vandaag gaan we kijken naar de verdienmodellen. Eigenlijk iets waar nog maar relatief weinig kritisch naar wordt gekeken, zeker in vergelijking met processen en producten. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld de printindustrie waar met servicemodellen per print betaald wordt en klanten ook geen eigenaar meer zijn van de printer die er staat. Dit borduurt voort op het, wellicht voor velen van jullie bekende verhaal, over gaten en boren.

“Koopt een klant een boormachine omdat hij/zij een boormachine wil of wil een klant gewoon gaten in de muur?”

Voor het hebben van een duurzaam en houdbaar verdienmodel zijn, los van het bekende prijskaartje aan een product, nog legio andere manieren te bedenken. Manieren die misschien wel veel beter bij deze tijd passen. Of juist niet. En misschien zijn er wel additionele verdienmodellen te bedenken zonder het oude in de ban te doen. Dat is aan de lezer om te beoordelen. Een aantal voorbeelden om u allen aan het denken te zetten:

Kennis
Kennis verkopen wordt steeds makkelijker. De distributiemogelijkheden zijn met het internet ontzettend makkelijk geworden. Denk aan verzamelsites als blurb.com, het creëren van een eigen database of portal, noem maar op. Zeker specialistische kennis over een product, dienst of idee kan zeer waardevol zijn.

Advies
Niet alleen service, maar ook advies op basis van data. Denk aan het verzamelen van data uit eigen machines bij de klant. Wanneer de organisatie hier zelf meer kennis over heeft, kan er proactief advies gegeven worden richting de klant over gebruik, service en onderhoud. Er zouden zelfs aanbevelingen gedaan kunnen worden op basis van huidig gebruik en hoe dit beter/efficiënter kan.

Producten
Zelfs in de productie van ‘gewone’ producten liggen kansen. Denk aan het terughalen van productie naar Nederland, waarmee de lokale economie gestimuleerd wordt. Voor veel klanten heeft dit ook toegevoegde waarde voor hun (kwaliteits)beleving. Bijvoorbeeld het idee dat dit product slechts op steenworp afstand is ontwikkeld.

Dienst
Denk aan het integreren van eigen afnemers in een portal, waarmee gemakkelijk eigen prijsafspraken, kennis over het aankoopverleden etc. wordt opgeslagen. Het vergemakkelijkt de dienst voor de afnemer en vergroot de binding met het merk.

Data
Een app van de KvK zelf, Buurt Update. Eigen data wordt gecombineerd met data van andere gemeenten en overheden. Dit zorgt voor een unieke set informatie die inzicht geeft in alles wat er in de buurt speelt (Nieuwe en stoppende ondernemingen, branche-informatie, aantal werknemers van deze ondernemingen etc.). Op brancheniveau zijn nog doorontwikkelingen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan ondernemingen die lokaal willen ondernemen en op zoek zijn naar een leverancier voor product of dienst X. Hoe mooi als dat via een dergelijke applicatie kan?