in Blogs

De voordelen van Standaardsoftware

19-07-2018

Het afgelopen blog is er gekeken naar de onderliggende vraag bij standaard- of maatwerk software. Hoe belangrijk zijn de processen en zijn organisaties bereid deze aan te passen? Is het antwoord ja, dan krijgt een standaardoplossing meestal de voorkeur. In deze blog gaan we wat dieper in op standaardsoftware en kijken we welke voordelen erbij komen kijken als deze keuze gemaakt wordt.

Betrouwbaarheid
Standaard staat synoniem voor betrouwbaarheid. Het systeem heeft zichzelf meestal al langere tijd bewezen, draait bij verschillende ondernemingen en heeft daardoor de eerste kinderziektes doorstaan. Daarnaast is er waarschijnlijk al een stukje optimalisatie uitgevoerd, afhankelijk van hoeveel bedrijven al gebruik maken van de software. 

Implementatietijd
Is het essentieel dat de applicatie liever gisteren dan morgen geïnstalleerd is? Dan is standaard absoluut de beste optie. Vaak kan het zo uit de doos gehaald worden en gelijk gebruikt worden, wanneer de benodigde gegevens ingevoerd zijn (wat vaak nog het meeste werk kost). Omdat de leverancier al veel ervaring heeft met de implementatie en meerdere bedrijven er gebruik van maken, gebeurt dit over het algemeen erg snel en kan men vlot aan de slag.

Continuous upgrades
Omdat meerdere bedrijven van hetzelfde pakket gebruik maken, heeft de leverancier de vrijheid om te blijven investeren en optimaliseren in de software. Zeker bij cloudapplicaties zoals SAP en Salesforce, die constant bezig zijn met doorontwikkeling, is er aansluiting bij een partij die constant bezig is met verbetering en vernieuwing. Voor organisaties betekent dit nieuwe functionaliteit, waar weer extra waarde uit gehaald kan worden. Wel is het zo dat de updates gedaan worden op basis van de grote gemene deler. Het is dus de vraag of deze updates voor alle bedrijven even relevant zijn, maar feit is wel dat er ontwikkeling in het pakket zit.

Ondersteuning is vaak simpeler
Omdat meerdere bedrijven van hetzelfde pakket gebruik maken is het vaak gemakkelijker om ondersteuning te krijgen op algemene problemen. Als er meerdere bedrijven zijn die ditzelfde probleem ervaren, kan er gemakkelijk een oplossing ontwikkeld worden of een nieuwe release worden vrijgegeven waarin dit probleem is getackeld.

Prijs
Voor de functionaliteit die erin zit, is de prijs vaak lager dan bij maatwerksoftware. Omdat de lasten van het bedrijf, door de brede uitrol van een dergelijk pakket, over meerdere bedrijven wordt verdeeld, is de totaalprijs meestal lager dan bij een maatwerk oplossing, zeker voor de beschikbare functionaliteit die het systeem biedt. Echter is een goede vergelijking hierin belangrijk. Zeker bij grote partijen is prijs lang niet altijd een voordeel.

De praktijk leert dat standaard vaak het beste is voor relatief simpele standaardprocessen. Deze processen zijn vaak generiek en is daarom in de regel niet heel verschillend voor verschillende onderneming, waardoor het makkelijk breed uit te rollen is.